表象文化論、美術史、ジェンダー論。視覚表象の社会における機能や、視線が構築する権力関係の重層的な構造分析に関心があります。
芸術は、日常での当たり前の決まりごとを目に見える形にして疑問を起こさせる力を秘めていますが、同時に、世界のあちこちで続く戦争や疫病、貧困などの悲惨な状況は、文化がないから起きているのではなく、文化があるからこそ起きているという側面があります。
そのような文化への認識に立脚して、わたしは日常を取り巻くビジュアル情報――たとえば、お菓子のラベルから絵画にいたるまで――を、ジェンダーやセクシュアリティ、民族、人種、階級などの視点を中心にして読み解く作業を続けてきました。最近は、戦争表象の研究に取り組んでいます。
Studies of Culture and Representation, Art History, and Gender.
I am interested in the multilayered structural analysis of the functioning of visual representations in society and the power relationships constructed by gaze. Art has the power to represent visually the everyday rules that we take for granted and raise questions about them. However, at the same time, it has another facet: tragic circumstances such as ongoing wars, epidemics, and poverty worldwide occur not because of the lack of “culture” but precisely because of the presence of “culture”. Grounded in this understanding of “culture”, I have continued working on an in-depth analysis of the visual information surrounding daily life—from snack food labels to paintings and urban spaces—primarily from the perspectives of gender, sexuality, ethnicity, race, and class. Apart from continuing to write on Art Activism since the 1990s, I study the representation of war and the Royal Family, as well.
2008年04月01日 ~ 2012年09月30日,大阪大学 文学研究科 文化形態論専攻,准教授,専任
2012年10月01日 ~ 2021年02月28日,大阪大学 文学研究科 文化形態論専攻,教授,専任
2021年03月31日 定年退職,同4月1日~ 大阪大学名誉教授
主な著作・論文